Terug naar overzicht
KenniZ op bezoek bij Kloek - Amsterdam

Bewuste keuze voor de Pijp

Kloek heeft bewust voor de locatie aan de Lutmastraat gekozen. De Pijp is een levendige, typisch Amsterdamse buurt en er zijn winkels dichtbij. Kloek werkt zoveel mogelijk samen met zorgorganisaties in de directe omgeving. Hierbij is huisartsenpost Rustenburg in de Pijp een zeer belangrijke schakel in de zorg aan de bewoners. 

Wonen in een levendige buurt vindt Kloek belangrijk, omdat medewerkers zo veel mogelijk samen met bewoners het huishouden en de boodschappen doen. 

Zelfstandig en veilig wonen

In de Lutmastraat huren mensen met dementie een betaalbaar appartement. Achter de voordeur bepalen zij zelf hoe zij willen leven, natuurlijk wel enigszins binnen de kaders van Kloek, maar die kaders zijn zo onzichtbaar mogelijk. Per 9 bewoners is er een gezamenlijke huiskamer, keuken en een ruim buiten balkon (wat voor Amsterdamse begrippen uniek is). Een team van vaste medewerkers ondersteunt de bewoners bij hun dagelijks leven en biedt de zorg die nodig is.

Kloek is een open kleinschalige woonvorm. De algemene voordeur gaat overdag niet op slot. Om bewoners een veilig & huiselijk gevoel te geven, heeft Kloek in het interieur mooie, maar ook vooral praktische stickers laten aanbrengen op de 'uitgangsdeuren'. 

De appartementen zijn knus & warm, doordat men zelf de woonruimte naar eigen smaak mag inrichten. Van de gordijnen tot het meenemen van je eigen bed. Twee bewoners lieten met trots hun eigen appartement zien. Elke appartement heeft een eigen deur en bel, waardoor je het gevoel hebt in eigen 'huisje' te wonen. Wat KenniZ op viel is dat elk appartement is uitgerust met een eigen (afgesloten) ruimte voor de medicatie en persoonlijke hulpmiddelen. Hierdoor is de medicatiewagen niet meer nodig op de gang, wat de huiselijke sfeer ten goede komt. 

Inzet van de dementiecoach 

Kloek zorgt ervoor dat het verzorgende personeel zich zo goed mogelijk aanpast bij hoe een bewoner zich op dat moment voelt. Wat heeft hij nu nodig om zich prettig en ontspannen te voelen? Zij noemen dat warme zorg of belevingsgerichte zorg.

Voor die warme zorg werkt Kloek nauw samen met dementiecoach Karin Kuhlmann. Zij traint de teamleden 2 keer per jaar, als team en individueel in het invoelend zorgen voor de bewoners. Daarnaast leidt Karin bijeenkomsten voor familieleden waarin zij vertelt wat dementie inhoudt en hoe je zo goed mogelijk kunt aansluiten bij je partner, vader of moeder met dementie. 

Kloek is vanaf 1 januari 2019 lid van KenniZ

De voornaamste reden dat zij lid zijn geworden van KenniZ is, om hun steun te benadrukken aan het groeiende Lerend Netwerk voor de Kleinschalige Zorg. Ze hopen hiermee dat alle kleinschalige initiatieven zich gaan verenigen, en hun gezamenlijke stem kunnen laten horen richting bijvoorbeeld de wet-en regelgevers. 'Samen kunnen we meer betekenen, voor alle type bewoners binnen de kleinschalige zorg' aldus Theo Berg (directeur Kloek). 'Bij het opzetten van een zorginitiatief loopt men vaak tegen dezelfde zaken aan, laten we kijken of we dit kunnen bundelen en elkaar kunnen helpen'. Door aanwezig te zijn bij de maandelijkse info sessie van KenniZ blijft men op de hoogte van de wijzigingen in beleid, maar voert men ook de essentiele discussies voor de implementatie naar de werkvloer. Binnen de kleinschalige zorg liggen de nuances vaak anders en vraagt vaak om een andere benaderingswijze. 

Meer weten over Kloek: klik hier 

Meer weten over het lidmaatschap van KenniZ: klik hier 

ipad

Wil jij meer kennis voor jouw zorgonderneming?

Bekijk nog meer voordeel van KenniZ met het Premium Lidmaatschap en sluit je aan.

MEER INFORMATIE EN AANSLUITEN

De KenniZ coöperatie

logo kleemans

logo careportal

logo eldercare

logo westerveld en vossers

Schermafbeelding 2018 06 07 om 13.45.20 copy