Terug naar overzicht
Tijdvreters in de zorg aanpakken: hoe doe je dat?

Veel knelpunten in de zorg hebben te maken met ‘tijdvreters’. Een ‘tijdvreter’ is iets dat in verhouding tot de kern van het werk te veel tijd en energie kost. Het gaat om routines en activiteiten die onnodig veel tijd kosten, terwijl zij minder belangrijk zijn voor de kern van het werk (zorg en aandacht voor cliënten).

Veel knelpunten in de zorg hebben te maken met ‘tijdvreters’. Een ‘tijdvreter’ is iets dat in verhouding tot de kern van het werk te veel tijd en energie kost. Het gaat om routines en activiteiten die onnodig veel tijd kosten, terwijl zij minder belangrijk zijn voor de kern van het werk (zorg en aandacht voor cliënten).

Vaak leiden kleine tijdvreters tot behoorlijk wat ergernis of irritaties. Want voor je gevoel wordt je kostbare tijd verspilt. In elk zorgteam komen tijdvreters voor. Tijdvreters in de zorg hebben te maken met faciliteiten, maar ook met administratie en eigen werkgedrag.

Voorbeelden van tijdvreters in de zorg

  • Incontinentiematerialen die niet goed geordend zijn, waardoor je aldoor ‘zoekt’
  • Telefoontjes van collega’s, net als je een cliënt aan het wassen bent
  • Zorgplannen met lange teksten en onduidelijke indeling
  • Wachttijden bij transfers van cliënten
  • Uitlopen of te laat beginnen van werkoverleg
  • Automatiseringssystemen die uitvallen

Wat kan je doen?

Voorbeeld uit de praktijk        

Een zorgteam onderzoekt de eigen ‘tijdvreters’, met behulp van een eigen tijdmeting. En komt zo tot de conclusie dat deze vooral zitten in de looptijden en transfers. Bij nadere analyse blijkt dat het vervoeren van de tilliften over twee verdiepingen via de lift tot tijdsverspilling leidt. Juist in de ochtendspits is het file voor dit soort vervoer. De aanschaf van een extra lift blijkt vele uren werktijd te schelen. Op jaarbasis genoeg om de aanschaf te doen. Het team overtuigt het management en krijgt de extra tillift.

Het aanpakken van tijdvreters geeft ruimte in de zorg. Tijdvreters kun je op het spoor komen door te kijken waar je je tijd aan besteedt. Dat kan met een tijdsmeting, maar ook met een gewone brainstorm als team.  

Werkvorm: Spoor de tijdvreters op in je team

Discussie en brainstorm met 2 flap-overvellen en stickers (3 per persoon)

Flap 1: Wat zijn onze tijdvreters?

  • Wat kost veel meer tijd dan nodig?
  • Wanneer komen we te weinig toe aan zorg voor onze cliënt?
  • Welke verstoringen zijn er ons werk?

Flap 2: Wat kunnen we doen?

  • Waar hebben we invloed op?
  • Van welke tijdvreter willen we snel af?
  • Wat kunnen we doen?

Maak op flap 1 de lijst van tijdvreters. Plak ieder 3 stickers bij onderwerpen die aangepakt moeten worden. Verzamel op flap 2 ideeën en bedenk acties. Maak een keus voor het aanpakken van één tijdvreter. Liefst eentje waar je als team echt wat aan kan doen. Vraag medewerking. Laat je actieplan hangen tot het probleem is opgelost of minder is geworden.

bron: zorg voor beter

ipad

Wil jij meer kennis voor jouw zorgonderneming?

Bekijk nog meer voordeel van KenniZ met het Premium Lidmaatschap en sluit je aan.

MEER INFORMATIE EN AANSLUITEN

De KenniZ coöperatie

logo kleemans

logo careportal

logo eldercare

logo westerveld en vossers

Schermafbeelding 2018 06 07 om 13.45.20 copy