Terug naar overzicht
KenniZ aanwezig bij congres VWS: 'Thuis in het Verpleeghuis' - RAI Amsterdam

KenniZ was 1 juli 2019 aanwezig zijn bij het jaarlijkse congres van VWS: 'Thuis in het Verpleeghuis', in de RAI in Amsterdam. Op het kennisfestival verzorgde wij een stand om aanwezige zorgorganisaties meer te vertellen over de kleinschalige zorg en hen geïnteresseerd te maken voor ons platform.

Een unieke kans voor KenniZ om te brug te slaan tussen de 'reguliere grootschalige zorg' en de 'particuliere kleinschalige zorg'. Dat we een 'vreemde eend' waren viel wel een beetje op. Men heeft nog steeds het gevoel dat onze huizen alleen toegankelijk zijn voor bewoners met een dikke portemonnee, dat er geen kwaliteiteisen van toepassing zijn en dat er geen 'keuzevrijheid is' voor een bewoners. KenniZ denkt dat met allen aangesloten kleinschalige woonzorg locaties in ons netwerk, laten we juist zien 'dat het anders kan' en dat de bewoner van de toekomst iets te kiezen heeft. Dat onze sector blijft groeien, is een feit! Nu ons imago nog in de lift te krijgen! We werden gesterkt door de aanwezigheid van enkele kenniZ leden: Huize Wezup, De Pastorie, Zorgvilla Viken, Woonzorgboerderij Moriahoeve, De Oude Pastorie, hebben wij voorbij zien komen. KenniZ hoopt stiekem dat er nog meer leden waren, maar het blijft lastig om zorgondernemers vanuit de kleinschalige zorg naar dit congres te trekken. 

Wij zijn er klaar voor

Hierbij een terugkoppeling van de dag: 

De beweging Thuis in het verpleeghuis heeft een enorme dynamiek losgemaakt. In driekwart van de verpleeghuizen ervaren cliënten nabijheid, geborgenheid, vertrouwen, begrip en respect van zorgmedewerkers, concludeert de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd. Nog steeds moet veel werk worden verzet. Maar alle aanwezigen tijdens het congres Thuis in het verpleeghuis waren het erover eens dat inmiddels een waardevolle basis voor de toekomst is gelegd.

Als het congres Thuis in het verpleeghuis van 1 juli één ding duidelijk maakt, dan is het wel hoezeer de beweging Thuis in het verpleeghuis. Waardigheid en trots op locatie momentum heeft gekregen. Het aantal deelnemers – 3.000 – was dermate groot dat een deel van hen het plenaire deel niet live in de zaal meemaakte, maar via een videoverbinding in een belendende zaal. Dit congres was bedoeld om te laten zien waar we nu staan met de beweging sinds het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg van kracht is geworden, vertelde dagvoorzitter Lennart Booij in zijn openingswoord, maar ook om in kaart te brengen wat nu nodig is.

Hugo de Jonge tihv 19

Toch is het allereerst zaak om even stil te staan bij de huidige situatie, vond minister Hugo de Jonge.

‘Ik wil even de gelegenheid nemen om te vieren wat in de afgelopen tijd allemaal al is bereikt’, sprak Hugo de Jonge de zaal toe.‘Dat het lukt om in de uitdagende situatie waarin de verpleeghuiszorg zich bevindt te zorgen voor een hogere kwaliteit, waarbij de aandacht voor persoonsgerichte zorg echt structureel is toegenomen, vind ik een compliment waard. En hoewel het natuurlijk waardevol is dat werkgevers de zorgmedewerkers de ruimte bieden om dit congres te bezoeken, vind ik het ook prachtig dat de helft van de aanwezigen in zijn vrije tijd hier naartoe gekomen is.’

De Jonge kon door fileleed pas aanschuiven toen Booij al het gesprek begonnen was met Korrie Louwers (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd), Manon Schook (verpleegkundige De Haaglanden), Ageeth Ouwehand (bestuurder beweging 3,0) en Caro Verlaan (senior manager CZ zorgkantoor). Eerder op de ochtend had de Inspectie bekendgemaakt dat de verpleeghuiszorg in Nederland in toenemende mate wordt georganiseerd rondom de behoeften van de cliënt (zie bericht: IGJ: verpleeghuiszorg georganiseerd rondom behoeften bewoner). ‘Het lukt dus echt’, stelde Louwers.

Persoongerichte zorg IGJ

Op de website van de Inspectie is gedetailleerde informatie te vinden over alle bezoeken aan verpleeghuizen waarop ze dit oordeel baseert. Louwers vertelde hoe de inspecteurs tijdens hun bezoeken aan verpleeghuizen praten met cliënten, mantelzorgers, medewerkers en bestuurders, maar vooral ook de tijd nemen om in een stil hoekje te observeren hoe er wordt gewerkt en geleefd. Bij de meeste organisaties kennen ze inmiddels de cliënten en hun wensen en vragen, en is ook sprake van voldoende deskundige medewerkers, concludeert ze uit deze bezoeken.

‘Toch blijft er werk aan de winkel’, zei Louwers. ‘Mensen vinden en binden voor werk in het verpleeghuis blijft echt een uitdaging,’

Schook voegde hieraan toe hoe lastig het is voor de medewerkers om al snel na de verhuizing een goed beeld te krijgen van een nieuwe cliënt. ‘Er zit spanning tussen enerzijds zware zorg moeten leveren en anderzijds iemand echt leren kennen’, zei ze. ‘Daarbij is het beeld van de buitenwereld over verpleeghuiszorg soms wat te romantisch. Vervelende situaties horen er ook bij. De bewoner die in tranen op de grond zit en die eigenlijk niet meer wil. Daar zit je dan naast en dan vraag je je af: wat kan ik nog voor deze man doen?’ De Jonge vond het goed dat ze dit aankaartte. ‘In mijn functie als minister probeer ik daar een ander beeld tegenover te stellen. Het is vervelend dat er soms met te weinig begrip over de zorg wordt gesproken en ook dat er soms een te romantisch beeld van wordt geschetst. Ik wil graag het hitteschild vormen voor het temperen van de te hoge verwachtingen die mensen van verpleeghuiszorg kunnen hebben, en voor het voorkomen dat incidenten teveel worden uitvergroot. Maar iedereen die in de zorg werkt is ambassadeur. Vertel de mooie én de moeilijke verhalen. Zet de luiken wagenwijd open.’

Leren van elkaar

Alle sprekers erkenden het belang van realistische beeldvorming over verpleeghuiszorg. Daarbij hoort ook dat goed rekening wordt gehouden met de belastbaarheid van medewerkers, vond Ouwehand. ‘We moeten zorgen dat medewerkers gekwalificeerd zijn voor hun werk, maar we moeten ze ook niet overvragen door ze allerlei cursussen te laten doen’, zei ze. ‘Ze moeten er gewoon dagelijks zijn voor de bewoners. We hebben vrijwilligers hard nodig, maar professionals ook. Soms schuurt het tussen wat moet en wat kan.’

Goed werkgeverschap is dan ook essentieel, vond De Jonge. ‘Tijdens mijn werkbezoeken – en dat zijn er best veel – zie ik werkgevers waarvan ik denk: daar zou ik zo morgen kunnen solliciteren’, vertelde hij. ‘Maar ook werkgevers waarvan ik denk: jij zou best nog wat kunnen leren van de buren. Gelukkig lukt het om mensen te vinden voor de zorg, maar het is wel zaak om uitstroom te voorkomen.’

In dat personeelsbeleid spelen de zorgkantoren ook een rol, benadrukte Verlaan. ‘Wat de minister zegt is waar, we zien nog heel veel verschil tussen het ene verpleeghuis en het andere’, zei ze. ‘Daarom gaan we ook altijd het gesprek aan met verpleegkundigen, verzorgenden en cliëntenraden. En we proberen aanbieders in de regio met elkaar in contact te brengen zodat ze van elkaar kunnen leren.’ Die rol horen de zorgkantoren ook te spelen, vond De Jonge. ‘Het is heel belangrijk dat verpleeghuizen van elkaar leren’, zei hij, ‘dus het is goed dat dit wordt gestimuleerd. Onderschat niet welke uitdaging er nog ligt.’

Worshop door KenniZ

Tijdens het middag programma verzorgde KenniZ de workshop: Ondernemerschap en het borgen van Kwaliteit, binnen de kleinschalige zorg. 

Schermafbeelding 2019 07 02 om 22.11.29

Je hebt een droom, een eigen visie op zorg. Je wil het graag anders doen in de zorg. Je gelooft in tijd en aandacht voor de bewoner. Hoe dit te vertalen naar een kleinschalige woonzorgonderneming? Het aantal kleinschalige woonzorg locaties blijft groeien en steeds meer zorgondernemers willen zich inzetten voor de kwetsbare ouderen. Voor 24 tot 26 bewoners komt er veel wet-en regelgeving op u af. Hoe kan je als kleinere zorgorganisatie voldoen aan het kwaliteitskader? Als je werkt met een beperkt aantal mensen en geen of weinig staf- beleids- of ondersteuning heeft, komt er veel werk op de schouders van enkelen terecht. Het wordt vooral lastig als er iemand ziek is of onverwacht uitvalt. Hoe zorg je er dan voor dat de kwaliteit gewaarborgd blijft? Hoe blijf je up-to-date en hoe creëer je ruimte voor scholing & ontwikkeling van het personeel? Hoe kan je aan de eisen van goede zorg blijven voldoen, zonder administratieve lastenverzwaring? In deze sessie namen de bevlogen zorgondernemers met ervaring binnen de kleinschalige zorg de aanwezigen mee in hun aanpak en delen ervaringen. Men kreeg een inkijk in het ondernemerschap en op welke wijze kwaliteit continu gewaarborgd blijft. Benieuwd naar onze presentatie: klik hier 

Sprekers:

  • Lydia van Ravenhorst (Bestuurder – Woonzorgboerderij Moriahoeve)
  • Deanie van Tuijl (directeur – KenniZ)
  • Bram de Haan (eigenaar – De Oude Pastorie)

Meer weten

Bron: Waardigheid en Trots en KenniZ 

ipad

Wil jij meer kennis voor jouw zorgonderneming?

Bekijk nog meer voordeel van KenniZ met het Premium Lidmaatschap en sluit je aan.

MEER INFORMATIE EN AANSLUITEN

De KenniZ coöperatie

logo kleemans

logo careportal

logo eldercare

logo westerveld en vossers

Schermafbeelding 2018 06 07 om 13.45.20 copy